Trwa ładowanie proszę czekać ...

Dieta bezglutenowa – plusy i minusy, jak na nią przejść

5 września 2016

Dieta bezglutenowa stosowana jest głównie przez te osoby, które cierpią na celiakię, czyli chorobę warunkowaną autoimmunologicznie. W glutenie zawarte są białka określane mianem prolamin. U osób chorych organizm nie jest w stanie w sposób „normalny” przyjmować tego rodzaju białek. Dochodzi do pojawienia się bardzo silnej odpowiedzi ze strony układu autoimmunologicznego, który próbuje uporać się z problemem.

Najczęściej – w przypadku klasycznej postaci choroby – do objawów zalicza się:

-bóle brzucha;

-biegunkę;

-wzdęcia;

-spadek masy ciała;

-niedokrwistość.

W przypadku dzieci może dojść do zahamowania wzrostu oraz dojrzewania.

Zalety diety bezglutenowej

Tym, co powinno skłonić do wprowadzenia diety bezglutenowej jest możliwość bezpiecznego, normalnego i pełnego zdrowia życia. Tyczy się to przede wszystkim tych osób, które zmagają się z celiakią. Chodzi zarówno o jej postać klasyczną, którą opisaliśmy powyżej, jak i postać ukrytą, która może być nie ma bądź potencjalna. Dieta bezglutenowa stosowana na co dzień jest szczególnie korzystna dla małych dzieci oraz nastolatków w okresie dojrzewania. W ich przypadku zahamowanie wzrostu mogłoby okazać się tragiczne w skutkach.

Takie zmiany odbijają się bardzo silnie na przyszłym dorosłym życiu. W przypadku osób dorosłych dieta bezglutenowa pozwala wyhamować nieprzyjemne objawy, które wymieniliśmy powyżej. Powstrzymuje również proces uszkadzania kosmków jelitowych.

Wady diety bezglutenowej

Z całą pewnością z diety bezglutenowej powinny zrezygnować osoby zdrowe, które w sposób normalny trawią gluten i nie mają najmniejszych problemów, jeśli chodzi o jego tolerancję. Wyeliminowanie składników zbożowych z diety sprawia, że pozbawiamy się doskonałego źródła węglowodanów, które przecież niezbędne są nam do właściwego rozwoju oraz niezakłóconego funkcjonowania. Węglowodany mają do spełnienia w naszym organizmie mnóstwo ważnych funkcji, do których zalicza się funkcje: -zapasowe; -transportowe; -budulcowe; -energetyczne; -związane z krzepnięciem krwi.

Dieta bezglutenowa jest natomiast wskazana w przypadku osób, które chorują na celiakię lub z jakiegokolwiek innego powodu nie przyswajają glutenu. Tyczy się to także osób uczulonych na gluten. Warto wiedzieć, że od 10 do 20% osób cierpiących na alergię pokarmową jest również uczulonych na gluten. Inne wady diety bezglutenowej: -zbyt mała ilość błonnika, co może utrudniać prawidłową pracę jelit; -mała ilość żelaza oraz witamin z grupy B.

Podstawy diety bezglutenowej

Gluten związany jest z białkami roślinnymi znajdującymi się w ziarnach zbóż. W związku z tym z diety muszą zniknąć produkty zawierające: -żyto; -jęczmień; -pszenicę. Jeśli chodzi o owies, to ciągle nie ma zgody między lekarzami oraz naukowcami. Jedni uważają, że również nie należy go wykluczyć z diety, bowiem szkodzi około 5% osób z nietolerancją glutenu. Jednocześnie nie można zapomnieć, że często jest on zanieczyszczony innymi produktami zbożowymi, które zawierają właśnie gluten.

Jak przygotować się do diety?

Istotnym składnikiem może być jodyna bądź płyn Lugola, który zakupić można w aptece. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dany składnik zawiera gluten, wystarczy połączyć go z kroplą właśnie płynu Lugola bądź rozcieńczonej jodyny. Jeżeli produkt zabarwi się na kolor silnie granatowy, który wręcz przypomina barwę czarną, można być niemalże pewnym, że zawarty jest w nim właśnie gluten.

Które składniki należy odrzucić?

Trzeba pamiętać, że gluten to nie tylko same zboża. Bardzo często wykorzystywany jest podczas produkcji rozmaitych produktów.

W związku z tym gluten może znajdować się w:

-Wędlinach;

-Jogurtach i sosach;

-Czekoladzie;

-Przyprawach.

Podczas robienia zakupów warto więc koncentrować się na poszukiwaniu tych produktów, na których widnieje symbol przekreślonego kłosa. Takie oznaczenie jest jednoznaczne z tym, że w danym produkcie nie ma glutenu. Osoby z nietolerancją glutenu po takie produkty mogą sięgać bez najmniejszych nawet obaw.