Trwa ładowanie proszę czekać ...

Kiedy i przez jaki okres powinno się stosować dietę bezglutenową?

5 września 2016

W przypadku, kiedy rozpoznana zostanie u nas celiakia, dieta bezglutenowa powinna być traktowana jako sposób leczenia. Jednocześnie dietę należy stosować przez całe życie. Dlatego tak wielkie znaczenie przywiązuje się do pewności diagnozy postawionej przez lekarza.

Produkty diecie bezglutenowej

Produkty bezglutenowe to dwie grupy produktów. Jedne w sposób naturalny nie zawierają w sobie glutenu. Druga grupa to produkty, które naturalnie zawierają gluten, ale zostały go pozbawione na skutek poddania odpowiedniej obróbce. Za produkt bezglutenowy uznaje się ten, w którym zawartość glutenu nie jest większa niż 2 mg na 100g masy produktów. Oznacza to, że w jednym kilogramie produktu nie może być więcej niż 20mg glutenu, aby produkt mógł być uznany za bezglutenowy. 1 stycznia 2012 roku weszły w życie przepisy, który nakazują oznaczanie produktów bezglutenowych słownie za pomocą słów „(produkt) bezglutenowy”.

Obecnie żywność dzieli się – biorąc pod uwagę ilość zawartego w niej glutenu – na dozwoloną, ryzykowną oraz zabronioną.

W podziale tym uwzględniane są produkty, które zostały przetworzone przemysłowo. Bazując na doświadczeniu, najlepiej koncentrować się jedynie na produktach dozwolonych oraz niedozwolonych. Często zdarza się tak, że pacjent z celiakią, którą rozpoznano mu niedawno, zmaga się z rozmaitymi nietolerancjami pokarmowymi oraz rozmaitymi schorzeniami dodatkowymi. Z tego powodu na samym początku leczenia powinno się brać pod uwagę również regenerację układu immunologicznego oraz nerwowego dietą naturalną, która nie powinna zawierać składników antyodżywczych. Zalicza się do nich konserwanty, stabilizatory, emulgatory. W związku z tym należy bardzo uważać na etykiety. Robiąc zakupy, należy bardzo dokładnie czytać etykiety umieszczone na produktach spożywczych.

Gluten może występować pod następującymi nazwami: białka pochodzenia roślinnego skrobia warzywna białka zbożowe zagęszczacze i wypełniacze zbożowe mąka farina-mąka kukurydziana (może być zanieczyszczona glutenem) mąka tortowa mąka pszenna pytlowa skrobia pszenna otręby otręby pszenne kiełki pszeniczne pszenica pszenica durum – inna nazwa semolina skrobia modyfikowana skrobia skrobia spożywcza modyfikowana skrobia: E-1404, E-1410, E-1412-14,E-1420, E-1442, E-1450-51 Inne ukryte źródła glutenu to: syrop z ciemnego ryżu barwnik karmelowy płatki zbożowe chipsy dipy do smarowania majonezy, musztardy, chrzany substancje zapachowe czekolada płynna, kakao kawa, herbata instant, zabielacze do kawy masło orzechowe niektóre lody mieszanki przyprawowe sos sojowy jogurty owocowe ocet spirytusowy proszek do pieczenia.

Na co należy zwracać uwagę, będąc na diecie bezglutenowej?

W naszym kraju nadal spożywamy zbyt mało warzyw. Zdecydowana większość błonnika pochodzi w naszej diecie z produktów o charakterze zbożowym. Stosowanie diety bezglutenowej może skutkować brakiem błonnika. Dlatego nie wolno zapominać o kaszach oraz innego rodzaju produktach, które nie są zakazane, a jednocześnie nie brakuje w nich błonnika. Produkty bezglutenowe, które zawierają dużo błonnika to na przykład: kasza jaglana oraz Quinoa kasza gryczana ryż naturalny amarantus. Wymienione kasze są naturalnie pozbawione glutenu. Muszą być jednak nieoczyszczone. Dostarczają dużych ilości błonnika oraz witamin z grupy B. Szczególnie dużo witaminy B1 oraz B2 i PP dostarczają kasza jaglana oraz kasza gryczana.

A co z okresem przedszkolnym?

Jeżeli tylko mamy możliwość przynoszenia dla naszego malucha posiłków pozbawionych glutenu, warto z niej skorzystać.