Trwa ładowanie proszę czekać ...

Czy dieta bezglutenowa wpływa na zmniejszenie masy ciała?

5 września 2016

Dieta bezglutenowa to wykluczenie z diety białka roślinnego jaki występuje w pszenicy, jęczmieniu, życie, ale także i owsa, ponieważ w bardzo wielu przypadkach występuje jego zanieczyszczenie innymi zbożami w procesie mielenia lub innego przetwarzania. Na taką dietę muszą przejść osoby cierpiące na chorobę zwaną celiakią, czyli inaczej nie tolerują glutenu w układzie pokarmowym. Gluten u osób chorujących na celiakię, powoduje zanik kosmyków jelita cienkiego, a tym samym wpływają na zmniejszenie jego powierzchni. W jelicie cienkim kosmyki mają formę wypustek na błonie śluzowej, które mają za zadanie zwiększenie jego przestrzeni i odpowiadają za przyswojenie przez organizm składników odżywczych z produktów jakie spożywamy.

Gluten działa toksycznie na kosmyki, a tym samym na wchłanianie przez organizm niezbędnych składników z pokarmu. Wszystko to prowadzi w krótkim czasie na skomplikowaniu i upośledzeniu wielu procesów życiowych zachodzących w organizmie, a tym samym na pogorszeniu się samopoczucia i zdrowia. Dla osób cierpiących na nietolerancję glutenu jedynym ratunkiem jest całkowite przejście na dietę bezglutenową, co wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, specjalnym jadłospisem i produktami jakie można kupić w sklepach, ale trzeba je starannie wyselekcjonować. Według badań ogłoszonych przez lekarzy w ostatnich latach, na celiakię i inne alergie lub nadwrażliwość pokarmową o podłożu nietolerancji glutenu, może cierpieć nawet 5-6% ludności na całym świecie, co stanowi już poważny odsetek populacji.

Odchudzająca dieta bez glutenu 

Dieta bezglutenowa stała się także niezmiernie popularna wśród osób starających się o zrzucenie zbędnych kilogramów. Dlaczego?

Otóż okazuje się, że dieta bezglutenowa ma szereg zalet i pozytywnych konsekwencji przy dłuższym stosowaniu. Osoby jakie ją stosowały, zaobserwowały dużo korzystnych zmian w funkcjonowaniu organizmu, w tym także redukcje wagi. Dieta bezglutenowa pomaga w redukcji wagi, nie pojawia się efekt jojo, nie ma negatywnych konsekwencji w postaci braku składników odżywczych, co pojawia się przy rygorystycznych dietach odchudzających. Wskaźnik BMI organizmu normuje się i po pewnym czasie osiągamy prawidłowe proporcje między wagą a wzrostem.

Dieta bezglutenowa to przede wszystkim naturalne produkty, zdrowe i bogate w wiele składników odżywczych, co w konsekwencji decyduje o spadku masy, ale w bardzo pozytywny sposób i bez uszczerbku na zdrowiu. W dietę są włączone produkty takie jak kasza gryczana lub jaglana, pieczywo kukurydziane, oraz wszystkie produkty pochodzenia naturalnego. Dietę bezglutenową najlepiej wprowadzić w konsultacji z diabetologiem lub innym specjalistą, tak aby uniknąć błędów żywieniowych i na trwałe pozbyć się kłopotów z wagą.

Osoby chcące schudnąć na diecie bezglutenowej, muszą przestrzegać kilku reguł zdrowego odżywiania, które dają w konsekwencji same pozytywne efekty zdrowotne. Profesor Stanisław Berger ustanowił dla osób będących na diecie bezglutenowej pięć zasad, zwanych „5U”, które wpływają na pozytywne konsekwencje wprowadzenia diety. Jest to urozmaicenie produktów w diecie, umiarkowanie w spożyciu, uregulowanie liczby posiłków w ciągu dnia, unikanie alkoholu, cukru, soli i tłuszczu, oraz uprawiania sportu, czyli duża aktywność fizyczna.

Każdego dnia osoby będące na diecie powinny spożywać bezglutenowe pieczywo i makarony, minimum 5-6 porcji w ciągu dnia, a do tego ziemniaki, kaszę gryczaną, kaszę jaglaną oraz brązowy ryż. Do tego od 3 do 5 porcji owoców i warzyw, oraz 3 do 4 porcji produktów mlecznych, w tym mleko, kefir, jogurt, biały ser i inne. Mięso i wędliny powinny stanowić mniejszą część diety i ograniczmy się do 2 lub 3 porcji w ciągu tygodnia. Również jajka postarajmy się jeść 2 do 3 razy w tygodniu.